Gemeente Utrecht wint duurzame mobiliteitsprijs 2017

gemeente UtrechtwinnaarFoto: Wim van Tilburg (CROW-KpVV) overhandigt de trofee aan de winnaar: Mark Degenkamp (links) en Robert Hoenselaar (midden), beide van de gemeente Utrecht

Tijdens het symposium van Duurzaamheid in Mobiliteitsbeleid van CROW-KpVV is gemeente Utrecht uitgeroepen tot de gemeente met de meest duurzame mobiliteit in 2017. De gemeente Utrecht neemt hiermee de ereplaats over van gemeente Harlingen, die vorig jaar won.

Gemeente Utrecht

Gemiddeld scoorde gemeente Utrecht met een 6,9 het hoogst op de totale duurzaamheidsscore. Deze totaalscore is opgebouwd uit verschillende deelscores. Utrecht scoorde vooral hoog door het lage aandeel autogebruik en de grote hoeveelheid deelauto’s en laadpalen. Hiermee scoorde zij op deze deelscore met een 8,9.

Ook het mobiliteitsplan dat vorig jaar werd gelanceerd scoorde erg goed met een 7,9: “Utrecht Aantrekkelijk en Bereikbaar Slimme Routes, Slim Regelen, Slim Bestemmen”.

Natuurlijk zijn de effecten die op de straat zelf worden vernomen het belangrijkst. Door de goede beschikbaarheid per openbaar vervoer, het klimaat (CO2-emissie door autoverkeer in Utrecht) en de verkeersveiligheid scoorde de gemeente hier ook goed op. Helaas is de bereikbaarheid met auto slechter. Ook de geluidsoverlast en luchtkwaliteit werden niet goed beoordeeld. Gelukkig werden deze cijfers gecompenseerd door de bovengenoemde cijfers.

Tool Duurzaamheidsscore

CROW-KpVV heeft de ‘Duurzaamheidsscore’ ontwikkeld voor gemeenten. Met deze tool kan een gemeente zich op 22 achterliggende indicatoren eenvoudig en objectief benchmarken. De Duurzaamheidsscore is nuttig om nieuwe duurzame beleidsmaatregelen te vinden en is interessant voor de bewoner. Bekijk uw gemeente via de Duurzaamheidstool hier.

CROW

CROW is een non-profit kennispartner van overheden, adviesbureaus en aannemers. Samen met het werkveld verzamelen zij kennis die praktisch toepasbaar is op vraagstukken van professionals. CROW werkt nauw samen met het werkveld om zo te zorgen voor verbeteringen en vernieuwingen die ertoe doen.


Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *