Londense bussen rijden op biobrandstof van koffiedik

London

In London rijden meerdere bussen sinds vorige week op biobrandstof dat gemaakt is van onder andere koffiedik. Deze nieuwe combinatie voor biobrandstof zorgt voor een CO2-reductie van maar liefst 15 procent.

Biobrandstof

De biobrandstof waar de bussen op rijden is gemaakt door het bedrijf Bio-Bean. De brandstof is een mengsel van koffiedik en diesel. Deze pilot staat nog in het beginstadium. Bio-Bean zegt dat ze momenteel genoeg biobrandstof hebben geproduceerd om één bus een jaar lang te voorzien. Per busrit zorgt de biobrandstof met koffiedik voor een CO2-reductie van 10 tot 15 procent.

London

Iedereen die in London is geweest weet hoe druk het verkeer van London is. Dit zorgt voor onzuivere lucht boven de hoofdstad. Transport for London, de openbaarvervoermaatschappij van London, werkt al een tijd met biobrandstof dat gemaakt wordt van restproducten zoals kookolie. De brandstof gemaakt van koffiedik is een nieuwe combinatie voor de vervoerder.

Koffie

Verenigd Koninkrijk drinkt erg veel koffie. Gemiddeld worden er 55 miljoen kopjes koffiegedronken per dag. Dit resulteert in 200.000 ton aan koffieafval per jaar. Volgens Bio-Bean zijn er 2,55 miljoen kopjes koffie nodig om een jaar lang een bus van de nieuwe vorm van biobrandstof te voorzien.

Autodelen Gent

nov 27, 2017
0
Autodelen

Baal je ervan dat jouw auto zo vaak stilstaat? Of heb je geen auto maar wens je af en toe een auto te hebben? In dat geval is een project zoals Autodelen in Gent perfect voor jou! Met dit project gebruik je een auto wanneer je hem nodig hebt en betaal je alleen voor het gebruik. Een deelauto wordt vaak meer gebruikt dan een eigen auto wat Autodelen zowel duurzaam als een flexibel alternatief maakt voor het bezitten van een auto.

Autodeel initiatieven in Gent

In Gent zijn er meerdere autodeelorganisaties. Hierdoor vind je altijd een auto op maat voor jouw situatie. Er zijn twee soorten autodeelorganisaties: de organisaties zonder eigen wagens in het bezig en de organisaties met eigen wagens in bezit.

Organisaties zonder eigen wagens

Bij deze organisaties blijft de auto het eigendom van de eigenaar die de wagen tot beschikking heeft gesteld. Op deze manier kan je dus je eigen autodelen met anderen uit jouw buurt. In Gent heb je Cozycar en Dégage als kosten delende systemen. Op peer-to-peerplatformen heb je CarAmigo en Drivy waarbij de eigenaar zelf de prijs van de huur bepaald.

Organisaties met eigen wagens

Dit zijn organisaties die zelf een aantal auto’s ter beschikking stellen. Via een smartphone app of via de website kan je een auto reserveren. De auto kan je openen met dezelfde app of met een chipkaart en je kan zo wegrijden. Een cambio-auto breng je terug naar zijn vaste standplaats en een auto van Bolides of Partago breng je terug binnen een bepaalde zone.

Voordelen

Autodelen heeft veel voordelen in Gent. Met Autodelen verlies je geen onnodige tijd meer met praktische zaken en beschik je altijd over een deelauto bij jou in de buurt. Door het gebruik maken van een deelauto bespaar je veel kosten zoals verzekering en wegenbelasting. Je betaalt alleen voor het effectieve gebruik van de auto en bespaard hierdoor een heleboel geld dat je kan gebruiken voor andere doeleinden. Autodelen zorgt direct voor minder CO2-uitstoot en minder gebruikte parkeerplaatsen. Dit zorgt voor meer ruimte en een Gent.

Autodelen in Gent heeft niet alleen milieuvriendelijke voordelen maar ook een groot sociaal voordeel. Autodelen is een Gentse community waarbij je veel andere autodelers ontmoet bij jou in de buurt. Door het delen van je auto of het kiezen van een deelauto ben je vogelvrij in alle opzichten. Bepaal zelf wat voor soort auto jij nodig heb en reserveer de auto wanneer jij hem nodig hebt. Op deze manier kan je voluit genieten van jouw vrijheid en kan je het vervoer aanpassen op jouw situatie.

 

“Een groot gezin zonder auto? Dat zijn wij! De trein en plooifiets brengen me naar het werk en mijn vriend brengt de kindjes al fietsend naar school. Soms genieten we wel van een langere uitstap, met veel bagage en moeilijke bereikbaar met het openbaar vervoer. Dat doen we dan gewoon met een deelauto uit de buurt. Handig!” – Lies (34 jaar)

Subsidie kennis ondersteuning Nieuwe Mobiliteit

Subsidie

Voor heel veel kan je tegenwoordig een subsidie aanvragen. Subsidie is een tegemoetkoming in kosten, dus dat houdt in dat het een uitkering is die gegeven wordt. Het is overigens mogelijk om zo ook subsidie aan te vragen voor kennis en ondersteuning Nieuwe Mobiliteit.

Voorwaarden voor het aanvragen van subsidie Nieuwe Mobiliteit

Iedereen kan de subsidie voor kennis ondersteuning nieuwe mobiliteit aanvragen. Wel is het zo dat diegene die deze subsidie wil aanvragen een plan in gedachten moet hebben om Nieuwe Mobiliteit in Overijssel te realiseren. Daarnaast heeft de subsidieaanvrager hulp nodig bij het opstellen van de businesscase. De deskundige die hierbij helpt moet ervaring hebben met het opstellen van een businessscase of over mobiliteit. Je geeft een verwijzing naar twee referentieprojecten van de deskundige.

Aanvragen

Het formulier is aan te vragen via het aanvraagformulier Kennis en ondersteuning Nieuwe Mobiliteit Overijssel. De aanvraagformulieren zijn digitaal aan te vragen. Je kan hiervoor inloggen, maar dat is niet verplicht. Je kan inloggen met DigiD (voor particulieren) of met eHerkenning (voor medewerkers  van organisaties met eHerkenning). Het voordeel van inloggen is wel dat u het formulier niet per se in een keer hoeft in te vullen en meteen hoeft te versturen. Je kan het formulier dan tussentijds opslaan en er een andere keer mee bezig. Dit voordeel heb je niet als je niet inlogt, want dan moet je het formulier direct invullen en meteen versturen.

Meer informatie

Alle uitgebreide informatie over het aanvragen van de subisidie voor kennis en ondersteuning Nieuwe Mobiliteit is te vinden op de volgende website: https://www.overijssel.nl/loket/subsidies/@Mrm/kennis-ondersteuning/

Bike to Work

nov 21, 2017
0

Tegenwoordig gaan steeds meer mensen met de fiets of de e-bike naar hun werk in plaats van de auto of het openbare vervoer. Fietsen naar je werk biedt veel voordelen. Het is gezond voor je, je redt er het milieu mee en je bespaart er een hoop geld mee!

Project Bike to Work

In 2007 is het project Bike to Work van start gegaan om medewerkers te stimuleren om met de fiets of met de e-bike naar hun werk te komen. Inmiddels is op de fiets naar je werk gaan over de hele wereld erg populair geworden. In 2016 gaan al meer dan 3.260 medewerkers op de fiets of e-bike naar hun werk. Deze medewerkers krijgen een fietsvergoeding voor het onderhoud van hun fiets en een fietskit mee. Hierin zit onder andere een regenjas, helm en een herstel kit in.

Met de e-bike naar je werk

Voor de medewerkers die meer dan 7 km van hun werk vandaan wonen, kunnen in plaats van de gewone fiets ervoor kiezen om met de e-bike naar hun werk te komen. Deze e-bike krijgen zij van hun werkgever.

Voordelen op een rij

Zoals bekend is het fietsen naar het werk gezond, beter voor  het milieu en je bespaard er een hoop geld mee. Daarnaast biedt het nog andere voordelen. Het bespaart files, vermindert stress en zorgt dat medewerkers productiever zijn.

Met de scooter naar je werk als je ver van je werk vandaan woont

Het komt weleens voor dat medewerkers te ver van hun werk vandaan wonen om met de fiets of e-bike naar hun werk te komen. Ook als het openbaar vervoer geen goede optie is. Een handige oplossing is de scooter. Medewerkers kunnen tegen een verminderende prijs een elektrische of klassieke scooter kopen. Medewerkers kunnen dan de reiskostenvergoeding declareren bij de werkgever.